Vattensvans

Min älskade flicka har fått vattensvans..
Ni som inte vet vad det är så finns de info under :)


Vattensvans   Vattensvans är en åkomma med många namn så som ex. svansförlamning, watertail, retriversvans mm.
Det drabbar oftast vattenapporterande hundar så som retrivers och andra fågelhundar.
Problemet uppkommer oftast vid bad, i kallt och fuktigt väder och utlöses ofta när hunden blir nerkyld och/eller överansträngd.
Vanligaste symtomen är att hunden "tappar" svansen. Svansen blir öm och hänger slappt.
Vattensvans går oftast över efter några dagars vila och värme.
Förebygg vattensvans med att låta hunden torka ordentligt efter bad och se till att den inte blir nerkyld. Begreppet "vattensvans" är en direkt översättning av engelskans "water tail". Båda begreppen dock enligt min mening något inkorrekta.
Egentligen rör det sig om en förlamning av svansen, av allt att döma genom en påverkan på de utgående nervrötterna från de främsta svanskotorna, ibland de bakre ländkotorna. Förlamningen förlöper ibland med smärta hos den drabbade hunden, och om inte smärtsamt så nästan alltid med en uppenbar förnimmelse av olust.
Diagnosen är oftast mycket lätt att ställa och när man en gång har upplevt det, så brukar man inte missa diagnosen igen, vare sig som veterinär eller hundägare: En slapp svans som hänger rakt ner, oftast från ungefär en decimeter ut från svansfästet. Markant nedsatt rörlighet och ibland som sagt smärtande - ack hur många hundar som röntgats med frågeställningen svansfraktur på denna diagnos...



Jag älskar henne mest ♥

Kommentarer
Postat av: Annika

Ja då hade jag inte så fel dådå när jag sa att hon hade ont i svansen. stackars Raiha få ha ont :( Känns lite som mitt fel för tänk om det uppstod när vi var och bada med henne. Men hon doppa ju aldrig svansen och det var ju inte nå kallt i vattnet..

2009-08-20 @ 16:13:06
Postat av: Helena

Hon viffta nu när jag kom och skulle ut och gå med na iaf :)

2009-08-21 @ 15:53:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0