10-11

Eftersom jag inte vet exakt vecka just nu så blir det vecka 10 & 11 nu , får ju veta mer den 16:onde !
Men läs & njut vettja ;) , för det gör jag :) .


Vecka 10

Barnet

Alla anlag till organ är i princip klara. Ett känsligt utvecklingsstadium har passerats.

Nu ska den lilla mest koncentrera sig på att växa och mogna.

Längd huvud till stjärt 37 mm.

Mamma

Brösten fortsätter att växa och det kan vara bra att börja använda en stöd-bh. Din livmoder har växt.

Risken för missfall är större under de första tolv veckorna, men oroa dig inte, det är inget du kan påverka. Lev sunt, ät bra, rör på dig och sov när du är trött.

Vecka 11

Barnet

Nu kallas den lilla för foster i medicinska termer. Det mest kritiska utvecklingsstadiet är över. Fostret har lika stor kropp som huvud. Vid födseln är huvudet en fjärdedel av kroppens längd. Ansiktet är tydligt, utseendet formas och naglarna börjar växa fram. Fostret kan röra på sig. Fostret är ungefär lika stor som en normalstor clementin.

Längd huvud till stjärt 48 mm. 

Mamma

Det är fortfarande för tidigt för att du ska känna fostret röra sig men du kan känna din livmoder precis ovanför ditt blygdben. En del gravida blir mindre illamående efter elva veckor. Nu börjar också blodmängden i din kropp att öka. En del känner svag värk i nedre delen av revbenen. Det är helt normalt.

När du är gravid behöver du mer kalk och järn än vanligt. Kalk eller kalcium behövs för utvecklingen av barnets benstomme och tänder. Järn är viktigt för blodbildningens skull, både för dig och för barnet. Framförallt behöver du extra järn under graviditetens sista hälft. Prata med din barnmorska.

                                                    


Kommentarer
Postat av: Irene

håller alla tummar för att du ska bli mindre illamående så som de stod i texten för v.11 :)

2009-02-09 @ 21:07:51
URL: http://www.freewebs.com/heijadobermann/
Postat av: Anna

Tänk vad "stor" den blir. Bara några cm men otroligt vad fort det växer :) kuuul!

2009-02-10 @ 09:13:07
Postat av: birgitta

hej hjärtat är det inte fint sol hoppas att ni mår bra kram vi älskar er kramkram

2009-02-10 @ 11:34:43
URL: http://voxnahantverk.zoomin.se
Postat av: Malin

Hoppas med för din skull att illamåendet snart försvinner för det är förjäkligt. Och det behöver ju inte vara så att du mår illa lika länge som jag heller, det beror ju på från person till person! =) Får väl se nu efter barnmorskebesöket hur långt gånget det är! Men man får reda på mycket säkrare vilken vecka man är i efter ultraljudet och det görs i v 18. Jag lovar att det kommer kännas som en evighet innan man får göra det där jäkla ultraljudet, och jag själv började nästan undra om jag kanske bara var skengravid eller något, för jag märkte ingenting efter det att illamåendet försvann att jag var gravid ( utom mensen då) Och efter ultraljudet så blir det verkligen bekräftat att det är ett litet liv man har i magen och då kommer du nog vara ännu lyckligare än vad du är nu tro mig!! =)

2009-02-12 @ 15:38:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0