Förlossning

Tisdag den 6/10 kände jag mig väldigt konstig i hela kroppen .
Vi va till barnmorskan på vanlig koll & allting såg jätte bra ut..
Runt 4 så åkte vi till Jonas & Anna för Claes skulle klippa sej & jag kände mig...hur ska man säga , värdelös i hela kroppen , den vela inte som jag vela på nå vis..
Men vi åkte hem & jag kände av mensvärk & ryggonda , men tänkte inte så mke mer på de för förvärkar kunde ju börja långt innan har folk sagt & jag trodde de va de.
Men runt 20.00 så ringde jag förlossningen & berättade hur jag mådde & hon sa att jag skulle bada & ta alvedon men jag kände att de va inte rätt , de kändes otroligt fel att bada så jag ringde mamma & hon sa att vi skulle åka in !
Runt 21.00 hade jag vela klart , vi packade ut oss i bilen & åkte mot Gävle .
Då började värkarna bli ännu jobbigare & jag kände mig förlamad i ryggen utav all värk .
Vi kom ner runt kvart i 11 på kvällen , dom visade oss till ett rum & satte en ctg-maskin på mig som kollade värkar & hjärtljudet..
Runt halv 12 så kollade dom om jag va öppen med det var jag inte , men vi fick stanna kvar över natten tyckte hon eftersom det va skitväder .
Hon gav mig en massa tabletter för att jag skulle kunna sova hela natten .
Pyttsan !
Kvart över 1 då hade jag såna värkar så jag höll på att bli tokig...
Men låg & vände å vred på mig enda till kvart i 4 på morgonen sen ringde jag på klockan för då klarade jag inte av smärtan typ , hon kollade mig & då var jag öppen 4 cm..
Medans dom städade förlossnings rummet jag skulle ha så gick jag runt & vanka med en såndär "rullator"grej som man kan hänga på.. Sen fick jag kommer in på rummet så jag gick runt en liten stund där tills jag inte klarade av att stå utav värkarna , vart ju helt bedövad i ryggen på nå vis..
Jag låg där inne på rummet & Claes hjälpte mig att andas , han andades med mig fort jag fick en värk .
Han var otroligt duktig .
Så dom satte nål på mig .
Sen va barnmorskan ute & snurra efter bedövning åt mig som jag hann aldrig få ,
16 minuter i 7 så sa jag till Claes att det är nånting som rinner mellan benen på mig så han ringde på kl & barnmorskan kom in & då hade vattnet gått .
Så då satte dom fast elektroden på huvudet åt Tino .
Det är nu de började bli lite suddigt för mig men efter 7 nångång så sa dom åt mig att inte krysta för förlossningen gick alldeles för fort för lilla Tino & han fick inte tillräckligt med syre , men jag kunde inte sluta krysta , så 07:26 kom han ut till denna värld & dom la upp honom på min mage & Claes klippte navelsträngen sen fick dom springa iväg med honom för andningen va konstig på honom & han hade svalt lite mke fostervatten m.m .
Där låg man & va jätte orolig för att de va nå allvarligt , kunde ju inte kliva upp för dom skulle sy mig , men tur så vart de bara två stygn så jag klagar inte !
Efter en stund så kom dom in igen & de såg bättre ut men han fick ha en maskin som höll koll på hjärtat & allt iaf .
Sen vart det ficka & grejer innan de bar iväg upp på BB :)
BB historian tänker jag inte skriva om , känns som jag ändå har missat en del :P
Menmen de får vara som de är nu , har inte så mke tid till att titta igenom & rätta till allt heller , för jag har en prins som vill ha mat nu :) .


En sak måste jag säga , dom som inte har fött vaginalt har verkligen missat nå otroligt !
Jag har aldrig blivit snittad , men väljer klart att föda vaginalt , de va häftigt :)
Det var verkligen en upplevelse !



Tino , jag älskar dig ♥


Kommentarer
Postat av: Ella

Gud så mysigt!

Det är helt ofattbart.

Några tårar rinner för kinderna när jag läser :')

Ni har fått en sån otroligt vacker son.

Du är den bästa vännen som finns! <3

2009-10-15 @ 18:51:29
URL: http://ellinoranderssson.blogg.se/
Postat av: Jessica/Julia

åhh va mysigt! alltid lika kul o läsa förlossningsberättelser!! :D måste komma till er nått tag o hälsa på!

2009-10-15 @ 20:35:14
Postat av: Elin

Och det är minst lika otroligt att göra kejsarsnitt skulle jag tro. Spelar ingen som helst roll hur man föder, tror alla tycker det är lika stor upplevelse vilket som.

Tog faktiskt illa upp där med det sista du skrev...

2009-10-15 @ 23:36:37
Postat av: nathalie

sv: tråkigt att han inte får i sig :/ men annars funkar nappen mot såren tyckte jag (:

2009-10-16 @ 16:23:49
URL: http://xoxonathalie.blogg.se/
Postat av: ew

Mysigt :) Det gick fort för dej ändå då :) Hoppas allt är bra med er! Kram

2009-10-16 @ 19:10:51
URL: http://elinwilliam.blogg.se/
Postat av: wickan

kejsarsnitt är inget man väljer!

2009-10-17 @ 09:32:19
Postat av: Anonym

Håller med ovanstående...

2009-10-17 @ 10:19:29
Postat av: Camilla

Låter som om du haft en kanon förlossning =)

Nu för tiden kan man faktiskt välja och föda med kejsarsnitt!!

2009-10-17 @ 22:49:42
Postat av: wickan

man får inte beviljat snitt bara för att man vill, de måste finnas en riktig orsak.

2009-10-18 @ 00:39:26
Postat av: Anonym

Är man riktigt rädd för förlossningen så får man göra snitt! Pratar man med barnmorskan så löser man de. Det behöver inte vara nån riktigt orsak.

2009-10-18 @ 16:49:18
Postat av: Anonym

Som vissa skrivit redan. Snitt är inget man väljer!! Min högsta önskan var att föda normalt, men mitt barn hade inte överlevt då. Tänk på hur du formulerar dig nästa gång... tack!

2009-10-22 @ 23:16:16
Postat av: Erika - Miliam & Miltons mamma<3

Det är lika häftigt att föda med kjesarsnitt:) Jag har gjort både och, och jag tycker inte att det är något man missar :)

Den häftiga känslan man får när man föder barn (på vilket sätt som helst) Är ju att man får ut barnet till sig :)

Jag ville inte göra snitt första gången, men va tvungen att göra ett akut, för att det kunde gå illa annars.

2009-11-03 @ 12:51:37
URL: http://eriikabjoorkman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0